sunnuntai 12. syyskuuta 2010

Ei kai vain Pekka Himanen sivuuta todellisuutta

Pekka Himanen on Suomen ”virallinen” filosofi, joka keskustelee rahamaailman valtiaiden ja valtionpäämiesten kanssa. Tavallisen kansan pariin Pekka Himanen laskeutui 7-9.9.2010 ja piti luentosarjan elämästä taideteoksena. Paikka oli varsin arvovaltainen: Helsingin yliopiston juhlasali. Siellä pääsevät puhumaan vain harvat ja valitut.

Odotukseni olivat siis varsin suuret kun lähdin kuuntelemaan Pekka Himasen arvovaltaisia ajatuksia arvovaltaiselta puhujalavalta. Mitä luentosarja minussa herätti?

1. luento 7.9.

Näen ensimmäisen kerran ilmielävän Pekka Himasen(jäljempänä PH). Hän kättelee juhlasalin ovella, katsoo suoraan silmiin ja sanoo tuttavallisesti: terve. Juhlasalin täyttää kaunis musiikki. Vierustoverini sanoo: ”Tämä on huippuhieno sali”. Koko tila huokuu arvovaltaa. Myös Suomen filosofien johtohahmo, yliopiston kansleri Ilkka Niiniluoto saapuu paikalle ja avaa tilaisuuden.

PH ottaa luontevasti tilan haltuunsa ja kertoo sympaattisesti omasta tiestään Suomen filosofian huipulle esimerkkinä rikastavasta vuorovaikutuksesta. PH:n mielestä meillä on jotain arvokasta kätkössä. Miten se saa mahdollisuuden?

Kaiken perusta on LUOTTAMUS. Sen perustalle voi rakentua RIKASTAVA YHTEISÖ ja siitä LUOVUUS. Toimintaa suuntaava tekijä on UNELMA. Tätä prosessia PH konkretisoi monin esimerkein.

PH:n esittämä tehokas oppimisketju etenee näin: luova intohimo(1) siihen mitä tekee ja kokee. Tämä johdattaa tekemään kysymyksiä (2). Kysymysten kautta oppi käyttämään ympärillä olevia resursseja (3). Kun tämä tapahtuu rikastavassa yhteisössä (4) muiden kanssa , niin tämä johdattaa kohti unelman(5) toteutumista.

Kaiken mitä PH esittää, voin hyväksyä ja varmaan melkein kaikki muutkin. Tuntuu kuin PH haluasi viestittää: siitä vain innostumaan.

2. luento 8.9

PH aloittaa kertomalla miten yhteisö nostaa yksilön parhaimpaansa, mutta siirtyy pian päivän teemaan: henkilön oman persoonan näkökulmaan.

Yksilö on sisäisesti yhteisö, vuorovaikutustensa summa. Perustana on ihmisen sisäinen arvokkuuden kokemus = ihmisen se, mitä ihmisessä tuntuu.

PH suosittaa kirjoittamaan havaintoja itsestä itselle, jonka tuloksena ihminen on enemmän mitä on. PH:n teema on siis itsensä kehittäminen eli itsekasvatus. Ajattelen kuin tärkeän teeman PH ottaa esille - todella tärkeän ja laiminlyödyn. Suomessa lienee yli 100 kasvatustieteen professoria eikä yhdenkään virka-alan määrittelyssä ole itsekasvatusta. Todella käsittämätöntä, vaikka itsekasvatushan on koko kasvatuksen perusta. Kuinka ihminen voi toista kasvattaa, jos ei ole mitään käsitystä miten itseään kasvattaa? PH käsittelee sitä mikä on elämässä tärkeää ja jota pitäisi tutkia ja opettaa jokaisessa kasvatustieteellisessä tiedekunnassa.

PH aloittaa itsekasvatuksen analyysinsä ihan perustasta eli äidin rakkaudesta oman lapseen. Tästä lähtee kasvatus ja kulttuurin kehitys – äidin ja vastasyntyneen lapsen rakkaudellisesta kohtaamisesta. Aika pian tähän rakkauteen kuitenkin tulee haava- kolmas tekijä (isä,sisar). Syntyy kolmiodraama, jota PH kuvaa monipuolisesti. Rakkauden haava synnyttää erilaisia elämän ongelmia ja syyllisyyksiä – ja tarvetta itsekasvatukseen. PH toteaa viisaasti, että vain tekojen kautta voi muuttaa itseään. Oman sisäisen yhteisön havainnon kautta voi tajuta muutostarpeen ja ottaa itselleen käsikirjoittajan vastuun ja itse korvaavien tekojen kautta rikastaa elämäänsä.

3. luento 9.9.

PH aloittaa kuvaamalla miten ihmisyyden perusteemat soivat meissä ja musiikissa. PH esittää hyviä kysymyksiä, joita itsestään havaintoja tekevä ihminen voi tehdä itselleen: Mitä minä pelkään? Mikä on minun rakkauden haavani? Mikä on energisoiva unelmani? Mitä toimintani palvelee?

PH etsii tietä sydämestä sydämeen ja tiivistää luentosarjan kaaren. PH aloitti vuorovaikutuksesta, jatkoi ihmisen sisäisestä maailmasta ja nyt päätyy merkitykselliseen elämään.

PH korostaa että elämä on muutostila ja on oltava hereillä joka hetki. Kehitys päättyy tyytyväisyyteen. Yhteinen ME on liikkeellä.

PH ottaa esiin juutalaisen Viktor Franklin (1905-1997), keskitysleirin kauheudet kokeneen psykiatrin, joka on kehittänyt logoterapian ja hänen teesinsä:

1. Ihminen tarvitsee elämäänsä tarkoituksen

2. Elämän kysymys on asetettava oikein

3. Vastaus on itsensä ylittäminen

Rakkaus on se tapa, jolla ihminen sijaitsee laajemman me-subjektin yhteydessä, joka on pysyvä. Rakkaus voittaa keskitysleirin hirveydet.

Me on varsinainen subjekti - ei minä. Elämme verkossa, joka kantaa Tärkeintä ovat arvonannon hetket –merkityksellinen elämä. Arvonantojen hetkien kautta elämä voittaa, läpi elämän tummien hetkien tulee elämän riemuvoitto.

PH lopettaa luentosarjansa Beethovenin Oodiin ilolle.

Yliopiston juhlasalin yleisö puhkeaa raikuviin aplodeihin, osoittaa suosiotaan nousten seisomaan. Bravo-huutoja kuuluu. PH on tyylikkäällä esityksellään ja vilpittömän tuntuisella olemuksellaan hurmannut yleisönsä.





Jälkiajatelma

Olikohan tuo tyylikkäillä videonpätkillä rytmitetty luentosarja sittenkään niin hieno kuin miltä se tuntui ? Sivuuttikohan PH jotain mikä kuuluu elämään taideteoksena? Ranskalainen filosofi Pierre Hadot (1922-2010) kirjoittaa: ”Filosofi kokee julmasti, miten yksinäinen ja voimaton hän on maailmassa, jota repii kaksi tiedostamatonta ongelmaa: se , joka saa aikaan rahan palvonnan, ja se, jonka miljardien ihmisolentojen kurjuus ja kärsimys aiheuttaa” ( Hadot, Antiikin filosofia s.285) ? Luennolla ei kumpikaan ongelma pilkahtanut esiin edes sivulauseessa.

Samaan aikaan kun PH piti luentoaan, ihmiskunta ilmeisesti aloitti siirtymisensä aivan toiseen aikakauteen luontosuhteessaan ja koko historiassaan. Nimittäin maailman kannattavan öljytuotannon huippu on juuri ohittumassa (http://nuvatsia.terevaden.net/ blogimerkintä 2.9.2010). Öljyntuotannon hiipumisella tulee olemaan hurjia vaikutuksia maailmaan, jonka teollisesta tuotannosta 95 on riippuvaista öljystä. Elämämme taideteoksen reunaehdot muuttuvat jyrkästi.

PH:n ylistävän rikastavan vuorovaikutuksen ja rikastavan yhteisön perusta on luottamus. PH puhui kaunista teoriaa, mutta ei puhunut mitään luottamuksen yhteiskunnallisista edellytyksistä ja niiden kehittymisestä. Luulen, että suomalaisen yhteiskunnan luottamusindikaattori on kääntynyt negatiiviseksi - ainakin jos mittarina käytetään yksityisten turvayritysten kasvua. Onko PH jotenkin irti todellisuudesta? Leijuuko hän jotenkin pilvissä eikä näe mitä todella tapahtuu? Täytyypä lukea hänen kirjoituksiaan, joita maamme valtiojohto on häneltä tilannut. Ehkä asia niistä selviää.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Ymmärrän epäilysi.
En osallistunut kyseiselle Pekka Himasen luentosarjalle, mutta kuulostaa siltä, että hänen käsittelytapansa oli pääasiassa positiivisia ja innostavia asioita korostava. Silloin mukava päätteeksi innostua.
Maailman epäkohtien esittelijälle ei hurraata huudeta, ainakaan spontaanisti. Jos joku asettuu näiden välille ja vertailee esityksissään hyvää ja pahaa, tilanne on aivan erilainen, koska tällainen pakottaa kuulijan toimimaan tai ainakin ajattelemaan itse... "". optimismistisilla visioilla on arvonsa ja siitä seuraavalla mielen liikutuksella, mutta ilman yhteiskuntaan ja toimintaan avautuvia ehdotuksia, tuon tyyppinen esitys jää helposti heppoiseksi myyntiartikkeliksi.

JK