Etiikka tutkii järjestelmällisesti ihmisten välisiä suhteita, niitä käsityksiä, tavoitteita ja ihanteita, jotka määräävät, miten ihmiset kohtelevat toisiaan, sekä niitä arvojärjestelmiä, joihin tällaiset elämänpäämäärät perustuvat.
Isaiah Berlinin (1909-19979 luonnehdinta etiikasta (1)
Demokraattien kongressiedustaja Henry Vaxman kuulusteli Yhdysvaltojen kongressissa 23.10.2010 finanssikriisin syistä Alan Greenspania, joka toimi Yhdysvaltain keskuspankin pääjohtajana 1987-2006.
Waxman: ” Olette lausunut näin: ’ Minulla on ideologia. Käsitykseni vapaat, kilpailulle perustuvat markkinat ovat selvästi vertaansa vailla oleva kansantaloudellinen perusta. Olemme kokeilleet erilaisia sääntelymalleja, mutta mikään niistä ei ole toiminut mielekkäällä tavalla.’ Sellainen oli lausumanne.”
”Teillä oli valtuudet estää vastuuton lainaaminen, joka johti subprime-kriisiin. Monet kehottivat teitä tekemään niin, ja nyt koko kansantaloutemme maksaa siitä hyvästä. Tuntuuko Teistä, että ideologianne ajoi Teidät tekemään päätöksiä, jotka nyt toivoisitte jättäneenne tekemättä ?”
Greenspan: ” Niin muistattehan toki, mitä ideologia on. Se on käsitteellinen kehys sille, miten ihmiset suhtautuvat todellisuuteen, jokaisella on sellainen. On pakko olla. Voidakseen elää ihminen tarvitse ideologian. Kyse on siitä, onko se virheetön vai ei. Yritän tällä sanoa, että kyllä löysin virheen. En tiedä, miten merkittävä tai pysyvä se virhe on, mutta tämä seikka on järkyttänyt minua suuresti.”
Waxman: ”Löysitte virheen?”
Greenspan: ” Löysin virheen mallista, jota pidin sinä ratkaisevan tärkeänä toimintamallina, joka määrittää miten maailma niin sanotusti toimii.”
Waxman: ”Toisin sanoen huomasitte, että maailmankatsomuksenne, ideologianne, ei ollut oikea. Se ei toiminut.”
Greenspan: ”Täsmälleen. Juuri siitä syystä olin järkyttynyt, koska olin 40 vuoden ajan ja kauemminkin ollut vahvasti vakuuttunut todisteista, joiden mukaan se toimi poikkeuksellisen hyvin.” (2)
Greenspanin tunnustus on hätkähdyttävä. Hän oli vuosikymmeniä maailman talouspolitiikkojen puolijumala ja nyt hän ilmoittaa erehtyneensä ja toimineensa virheellisen ideologian mukaisesti. Hänen arvojärjestelmänsä voinee tiivistää toteamukseen: mahdollisimman suuri vapaus taloudellisille toimijoille. Vapaus on ihana sana jota kaikki kannattavat. Greenspanin ideologia voitaneen kuitenkin myös ilmaista toisin: saalistavan itsekkyyden maksimointi. Greenspanin ideologia on ollut muutaman viime vuosikymmenen talouspoliittinen valtaideologia, joka on ohjannut koko maailman kehitystä. ”Talousajattelussa on ollut käsitys, että jos maailma poikkeaa oikeaoppisesta teoriasta, se ei ole teorian vaan maailman vika. Niinpä vaatimus on , että maailma täytyy muuttaa oikeaoppisen teorian oletusten mukaiseksi.”(3) Maailmasta on tullut saalistavan itsekkyyden pelikenttä.
Perustellessaan hyökkäystään Irakiin Yhdysvaltojen presidentti Georg Bush julisti: ”Vapaus on Kaikkivaltiaan lahja jokaiselle miehelle ja naiselle tässä maailmassa. Maailman johtavana valtiona meillä on velvollisuus edistää vapauden leviämistä”(4) Tämäkin ihana lausuma voidaan ilmaista myös raadollisemmin: ´Saalistava itsekkyys on jokaisen miehen ja naisen ominaisuus tässä maailmassa. Maailman johtavana valtiona meillä on velvollisuus edistää saalistavan itsekkyyden leviämistä´. Yhdysvaltojen keskuspankin pääjohtajan ja Yhdysvaltojen presidentin ideologiat ovat olleet yhteneväiset. Georg Bush ei ole tunnustanut erehtyneensä eikä ole järkyttynyt.
Eetos on kansan pyrkimys, päämäärä ja ihanne, miten ihmisen pitää olla ja elää. Arvojärjestelmänsä virheellisyyden tunnustanut Alan Greenspan ja ideologiastaan tiukasti kiinni pitävä Georg Bush ilmaisevat amerikkalaista eetosta: talouden vapauden ja vaurauden maksimointia. Nämä arvot määrittävät elämänpäämäärät ja miten ihmisen pitää elää ja mitä ihmisten tulee olla ja tehdä. Tämä arvojärjestelmä voidaan ilmaista myös raadollisemmin: amerikkalainen eetos on saalistavan itsekkyyden ja sen tuottaman vaurauden maksimointia - maailmanlaajuisesti. Tämä eetos on synnyttänyt käsittämättömän suuria pääomamääriä joillekin harvoille ihmisille samanaikaisesti kun suuri osa ihmisiä elää nälkärajalla ja taistelee puhtaan juomaveden puolesta. Maailma on yksinkertaisesti vääräänkehittynyt.
Suomeen saalistavan itsekkyyden eetos on levittäytynyt asteittain. Joskus 1980-luvulla maamme vapautti rahoitusmarkkinat ja valtion ideologiaksi muodostui kilpailukykypolitiikka. Kaikki mitä politiikassa tuolloin tehtiin ja edelleen tehdään, on alistettu kilpailukyvylle. Saalistavan itsekkyyden eetos läpäisee elämänmuotomme.
Elämänmuotomme eetos näkyy jokapäiväisessä elämässämme. Vaikkapa urheiluliikemies Hjallis Harkimon organisoimassa talviklassikossa, SM-liigan jääkiekko-ottelussa Jokerit-HIFK olympiastadionilla 5.2.2011. Katsoin ottelun maksullisesta URHO-TV:stä. Katsomossa istuivat n. 34.000 ihmisen seassa Hjallis Harkimon kaverit, ulkoministeri Aleksanteri Stubb ja Jokerit- paita päällä Nokian uusi pääjohtaja Elop, joka sai 4,5 miljoonaa euroa Nokialta vain allekirjoittamalla johtajasopimuksensa.(5) (Tästä allekirjoituskorvauksesta Suomen valtio tuskin saa yhtään veroeuroa.) Ottelun väliajalla TV haastatteli yhtä nykyajan sankaria, ammatikseen pokeria pelaavaa Ilari Sahamiestä. Hän sanoi lyöneensä vetoa HIFK:n puolesta 5000 euroa. Ja voitti vedon, sillä HIFK voitti ottelun. Itse ottelussa korkeapalkkaiset pätkätyöläiset taistelivat paitsi joukkueidensa niin myös uusien korkeampien pätkätyösopimustensa puolesta. Kaikilla oli varmaan kivaa. Asiaan kuuluu että ottelun jälkeen joukkueiden kannattajat ottivat väkivaltaisesti toisistaan mittaa, niin että poliisien piti rauhoittaa tilanne. Sirkus pyöri ja rahaa virtasi kukkarosta toiseen. Tämä on meidän tavallista touhuamme.
Touhu näyttää ideologiattomalta, kunhan touhutaan ja kivaa on. Meidän touhumme on kuin pokeripeli, jossa yritämme saalistaa itsellemme mahdollisimman suuren voiton muiden kustannuksella. Pokerissa voittaa aina joku voittaa ja joku häviää melko sattumanvaraisesti. Ammatikseen pokeria Suomessa pelaavien lukumäärä kasvaa jatkuvasti ; samoin pankkien ammattisijoittajien, jotka pelaavat omaa pokeriaan rahoitusyhtiöillä ja osakemarkkinoilla. Raha pakkautuu joillekin harvoille - maailmanlaajuisesti. Pekingissä ja Moskovassa on miljardöörejä yhtä hyvin kuin New Yorkissa. Alan Greenspanin talousmalli on valloittanut maailman. Touhuamme sen puitteissa itsellemme rahaa hamuten ajattelematta kansamme eetosta. Alan Greenspan itse senaatin kuulustelussa muistattaa että meillä itse kullakin on ideologia. Me emme itse sitä muista vaan touhuamme päämäärättömästi omia touhujamme ja samalla toteutamme Alan Greenspanin itsensä virheelliseksi julistamaa ideologiaa, jota olen kutsunut aiemmin Alexander Stubbenheimin uskomusjärjestelmäksi. Arvojärjestelmä, uskomusjärjestelmä ja ideologia ovat sama asia.
Touhumme on saalistavan itsekkyyden eetosta, jota emme myönnä toteuttavamme, vaan käytämme saalistavan itsekkyyden peitesanana sanaa vapaus.
1.Isaiah Berlin Vapaus, ihmisyys ja historia. Gaudeamus 2001 s. 25
2.Juha Sainio Helsingin Sanomissa 12.2.2011 Merkintöjä- palstalla sivu A2
3.Heikki Patomäki & Teivo Teivainen. Globaali demokratia Gaudeamus 2003 s. 23
4.David Harvey Uusliberalismin lyhyt historia Vastapaino 2008
5.Talousuutinen Helsingin Sanomat 12.3.2011
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti